Voorkom telefonische fraude

Het komt helaas te vaak voor; kwaadwillende die via je telefoon geld, informatie of iets anders proberen te bemachtigen. En alhoewel het met zakelijke VoIP zeer lastig is om te frauderen is het niet uitgesloten dat dit in zeer unieke gevallen kan gebeuren. In dit blog vertel ik over de meestgebruikte manieren van telefonische fraude- hoe je je hier tegen kunt beschermen en deel ik een paar handige tips.

Frauderen in een notendop

De meestgebruikte manier van telefonisch frauderen is spoofing; dit is doen alsof je een ander bedrijf bent en via slinkse manieren probeert informatie te krijgen.
Vaak bellen fraudeurs met banknamen, als de Kamer van Koophandel of vanuit een welbekende instantie. Nu is het zo dat de meeste organisaties alleen maar informatief bellen – en een bank belt bijna nooit!

Bescherm altijd je wachtwoorden

Wijs je collega’s op het instellen van een veilig wachtwoord. Wij stellen een aantal eisen aan wachtwoorden. Het is nog beter om een moeilijk wachtwoord te laten genereren door een password manager of een wachtwoord generator zoals passwordsgenerator.net (externe link).

Stel twee-staps-verificatie in voor je accounts

Beheerders en collega’s kunnen twee-staps-verificatie instellen voor hun account. Tijdens het inloggen dient een extra code te worden ingevuld. Deze code vraag je op via een app zoals Google Authenticator of Authy. Als iemand je inloggegevens heeft bemachtigd, heeft diegene altijd nog deze code nodig om in te loggen.

Bescherm je IT apparatuur

Een van de meest voorkomende manieren waarmee kwaadwillende je netwerk op komen is servers of hardware die out of date is. Een slecht beheerde server is vaak kwetsbaar voor simpele aanvallen en wanneer er eenmaal toegang is gekregen tot een server weet je nooit zeker wanneer deze weer veilig is. Goed serverbeheer is daarom belangrijk voor iedere organisatie en bedrijf, wij werken daarin samen met Servermeister (externe link)

Gebruik openbare netwerken

Gebruik altijd een VPN wanneer je noodgedwongen een onveilig netwerk moet gebruiken. Zelf werken wij via een VPN naar ons kantoor, maar prive raden wij NordVPN aan.

Ga telefonische fraude tegen met Call4Less

Op het platform kunnen op twee plekken belpermissies worden ingesteld. Dit kan per collega en per toestel. Als je bij de instellingen van een collega beltoegangen blokkeert, dan kunnen deze niet worden gebeld. Ook kunnen deze niet worden geselecteerd door de beller. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld betaalde informatie (0900-) nummers uit te zetten, deze worden namelijk vaak gebruikt voor telefonische betaaldiensten.

Standaard blokkeren wij servicenummers, betaalde nummers, erotiek en internationaal. Internationaal bellen wordt automatisch geactiveerd na je eerste betaling.

Tijd voor een persoonlijk gesprek?

De oplossing is maar een belletje bij je vandaan 020 89 500 45

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.