Voordelig internationaal bellen

Een internationaal telefoonnummer aanschaffen voor je bedrijf, hoe doe je dat? Call4Less is een Nederlandse operator en dat betekent dat internationale nummers op een andere manier werken dan je gewend bent. Er zijn andere regels waar je aan moet voldoen en de regelgeving kan per land ook nog eens verschillen. In deze handleiding geven we kort aan wat je met een internationaal nummer kunt, welke beperkingen of aandachtspunten er zijn en wat de je minimaal nodig hebt om een internationaal telefoonnummer te activeren.

Hoe vraag je een internationaal nummer aan?

Aanvraag telefoonnummer

Het aanvragen van een internationaal telefoonnummer kan niet via de portal worden geregeld, maar verloopt altijd via jouw accountmanager, neem hiervoor contact met ons op. Zorg voordat je de aanvraag doet dat je beschikt over de volgende vereisten.

Bewijs van vestiging

Het afnemen van een internationaal telefoonnummer is een service die alleen beschikbaar is voor bedrijven die ook in het buitenland operationeel zijn. Voor elk land geldt dan ook dat de je een bewijs van vestiging (Proof of Address) dient te overleggen bij de aanvraag van een internationaal telefoonnummer. Kan je dit vestigingsbewijs niet overleggen, dan is het niet niet mogelijk om een internationaal telefoonnummer te activeren. Per land verschilt het welke documenten overhandigd dienen te worden als bewijs van vestiging. Neem contact op met één van de accountmanagers, zodat je van te voren weet welke documenten noodzakelijk zijn. Een uittreksel van de nationale KvK of een inschrijving in de gemeente is meestal voldoende.

Inkomende telefonie

Een internationaal telefoonnummer is in eerste instantie geschikt voor inkomende telefonie. Heeft jouw bedrijf een vestiging in het buitenland, dan kan een lokaal nummer handig zijn. Zo kunnen klanten in het desbetreffende land naar het internationale telefoonnummer bellen voor een lokaal en nationaal tarief. Het internationale telefoonnummer is ook zichtbaar in de portal, zoals je gewend bent. Je kunt dus ook een belplan aanmaken voor een internationaal telefoonnummer.

Uitgaande telefonie

Call4Less is een Nederlandse operator en daarom wordt bellen naar het buitenland gefactureerd als een internationaal gesprek. Ook als jouw collega’s vanuit de buitenlandse vestiging uitbelt met het internationale telefoonnummer wordt dit beschouwd als een internationaal gesprek, met bijbehorende gesprekstarieven. Aangezien de internationale telefoonnummers primair bedoeld zijn voor inkomende gesprekken, raden we het af om met het telefoonnummer uit te bellen. Ook vanwege de volgende redenen:

– Limitaties door lokale regelgeving
In steeds meer landen is het niet mogelijk om het internationale telefoonnummer als uitgaand nummer in te stellen. Deze landen accepteren steeds minder inkomende gesprekken met een uitgaande CLI (het internationale telefoonnummer), welke vanuit Nederland naar het betreffende land uitbelt. Engeland en Frankrijk zijn twee landen waar deze beperking al geldt. We verwachten dat in de loop van de tijd steeds meer landen deze beperking door middel van lokale regelgeving zullen implementeren. De wereldwijde regelgeving rondom telecommunicatie verandert continu en we kunnen dus niet garanderen dat uitbellen met het internationale telefoonnummer altijd werkt. Het kan zijn dat uitbellen tijdens de activatie van een internationaal telefoonnummer wel werkt, maar wijzigt deze uitbelmogelijkheid met verloop van tijd. Als het land geen gesprekken meer accepteert, wordt er geen gesprek meer opgezet. Een uitzondering hierop is wanneer het VoIP-account een Nederlandse telefoonnummer heeft of onderdrukt is.

– Meldcentrale
Omdat we een Nederlandse aanbieder zijn, werkt het bellen naar de 112 alarmcentrale behorende bij het desbetreffende land niet in het buitenland. Gesprekken naar 112 komen in de Nederlandse centrale terecht. Dit is uiteraard onwenselijk.

– Servicenummers
Ook het bellen naar buitenlandse servicenummers is niet mogelijk wanneer je een internationaal nummer hebt.

Netnummers

In alle landen geldt dat een telefoonnummer wordt toegekend met regio- of netnummer waar de klant is gevestigd. Is in die regio geen netnummer beschikbaar, dan kan je kiezen voor een landelijk telefoonnummer van het betreffende land.

Nieuw telefoonnummer of porteren

Naast het activeren van een nieuw internationaal telefoonnummer is het ook mogelijk om een bestaand internationaal telefoonnummer te porteren. Naast de reguliere bewijzen is voor het porteren van een internationaal telefoonnummer ook een LOA (Letter of Authorization) noodzakelijk en een laatste factuur van de huidige provider waar het internationale telefoonnummer is ondergebracht. Een LOA is een formulier die door de aanvrager ingevuld moet worden en samen met de bewijs van vestiging-stukken bij de portering ingediend moet worden. Ook de inhoud van de LOA kan verschillen per land. LOAʼs kunnen via je accountmanager opgevraagd worden voor het betreffende land.

Nummerblokken

Naast het aanvragen van enkelvoudige internationale telefoonnummers is het in sommige landen mogelijk een 10-nummerblok of 100-nummerblok aan te vragen. Vraag naar de mogelijkheden en prijzen van het gewenste land bij één van onze accountmanagers.

Vrijblijvend aanvragen.

Bereken je toekomstige maandelijkse kosten en vraag een gratis proefaccount aan. Je betaald alleen als je echt via ons gaat bellen. Vragen tijdens het bestellen bel ons op 020 89 500 45.

Maak gratis account aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *